Wedstrijden

Hier kan je informatie vinden over de wedstrijden en de spelregels.

Bijvoorbeeld wat je moet doen als er een wedstrijd verplaatst moet worden, er te weinig spelers zijn voor een wedstrijd en hoe je kan afmelden voor een wedstrijd.

Aan het begin van de competitie worden alle wedstrijden vastgesteld. Doordat het schema vroeg bekend is kan je er rekening mee houden met je privé agenda. Het is de bedoeling dat je als team al deze wedstrijden speelt. Door speciale omstandigheden (blessures, ziekte of overlijden) kan het desondanks toch voorkomen dat je geen compleet team op de been kan brengen.

Te weinig spelers voor een wedstrijd

Als het team te weinig spelers heeft mag je invallers regelen uit een ander team. Dit kan een lager (jeugd) team of een naast liggend (jeugd) team (hoger team die in dezelfde klasse uitkomt) zijn.

In de senioren competitie mag je in de 2e en 3e klasse met zijn vijven spelen.

Overige documenten:

Invallersbepaling m.i.v. 2019

Wedstrijd verplaatsen

Als er een wedstrijd verplaatst moet worden is het verstandig dat je alvast probeert een nieuwe datum vast te stellen met de tegenstander. (Die kan je vaak bereiken via de website van hun vereniging.)

Bij het verplaatsen van een wedstrijd zijn er een aantal regels waar je op moet letten:

1. Wedstrijden mogen na 1 maart niet meer vooruit verplaatst worden. (wel naar een eerdere datum ten opzichte van de oorspronkelijke datum).
  2. Wedstrijden tussen 2 teams uit eigen vereniging mogen niet na 1 maart worden gespeeld.
  3. Wedstrijden moeten voor het einde van de competitie zijn gespeeld.
  4. Zorgen voor zaalruimte (bijvoorbeeld op een trainingsavond of leeg veld op een wedstrijdavond).
  5. Zorgen dat de scheidsrechter wordt gewaarschuwd dat hij/zij niet hoeft te fluiten.
  6. Zorgen voor een scheidsrechter voor de verplaatste wedstrijd.
  7. Je mag als team maximaal 2 verplaatsingen per seizoen aanvragen.

Het officieel verplaatsen van een wedstrijd moet door de wedstrijdsecretariaat worden gedaan. Daarom de conversatie door mailen naar wedstrijdsecretariaat. Verplaatsen moet 2 dagen voor de aanvang van de oorspronkelijke wedstrijd zijn geregeld, hierbij moet je bedenken dat de tegenstander nog 7 dagen bedenktijd heeft. (Daarom ook vooraf al met het team regelen.) In de promotieklasse en regiodivisie moet dit nog eerder zijn geregeld vanwege de aangewezen scheidsrechters.

Afmelden voor een wedstrijd

Bij het afmelden van de wedstrijd moet je (als team/aanvoerder) de volgende stappen doen:

1. Tegenstander informeren (altijd reden meegeven).
  2. Scheidsrechter informeren.
  3. De competitieleiding informeren (altijd reden meegeven).
  4. Je wedstrijdsecretariaat informeren (altijd reden meegeven).
  5. Op het wedstrijdformulier zetten (voor het DWF is hier een button voor) “Niet gespeeld”.
  6. Binnen enkele dagen tot maximaal 2 weken een nieuwe speeldatum vaststellen (zie ook verplaatsen van een wedstrijd voor de regels).

Het afmelden van een wedstrijd heeft ook consequenties die de NeVoBo je team kan opleggen:

• Boete van €50.
  • Vijf strafpunten (alleen voor senioren competitie).
  • De wedstrijd alsnog spelen.

Als je nog vragen of informatie nodig hebt dan kun je ze stellen aan het wedstrijdsecretariaat of de technische commissie.